Tuesday, December 14, 2010

Hari Bermakna

(15/12/2010_Pukul 8am, alarm lagu Dendam Cinta Seusia Dunia dari band BPR kedengaran..)

Cam biase r, malas gilerrr nak bangun...nak kate tidoq lewat, awai juga r aku tidoqq...hhehe..=P tidoq2 ayam jek kott..mane tak nyerr..pagi ni aku ad dua temuduga yang akan menduga kesabaran dan ketelitian aku...ye r, selalu bangun tengah harii...ni pagi2 da kene bangun, mmg mamai + tingting lerw...hahahhaa....

Selepas selesai bersiap, aku salam tangan ayahanda dan bonda...da macam hari raya daa...aku kucup tangan mereka meminta berkat IBU BAPA..'mak ayah, lie pergi temuduga kat Bukit Jelutong dan kat Bukit Puchong..doakan kelancaran temuduga tersebut yaa..

'Keluar langkah ku dengan penuh keazaman untuk pergi temuduga tersebut..dengan berbekalkan KRISS MODENAS maroon, aku gagah bergerak..'assalamualaikum mak ayah..' trotel motor ku pulas meninggalkan urat tua yang setia menunggu dimuka pintu..kelibat mereka hilang...hilang????? kerana aku telah pun melepasi lorong rumah ku...hehehe

Dalam ati aku menyanyi....'Ku jejak jalan yang berliku..membara jiwa ku pergi temu duga..' ehh....suke2 aku jek tukar lirik..hehhee..tanpa menghiraukan perasaan gugup, aku mencari kilang tersebut dengan rase curiga, gemuruh, rasa sayang2 hehh..dan macam2 lagi....'ehhhh...mane kilang ni???kate dekat ngan kilang POH KONG...' tangan aku mencapai talipon bimbit CSL touch screen kebanggaan aku...murahh jek..hahahhaa

Aku: Helloo, saya azlie, ad temuduga kat kilang ni...tapi kilang ni katne???

Dia: Adik jalan terus..jumpa balai bomba, nampak lampu isyarat, belok kiri..wat pusingan U, nampak kilang POH KONG..

Aku: Ok2..

Kenderaan 4 lejang pun dipandu aku dengan kadar slow motion sambil memerhatikan kilang...baru aku teringattt.. bape byak kilang kat sini...ape name kilang???hadoiiiii...sekali lagi CSL touch screen menyumbangkan baktinya..

Aku: Halooo...saya azlie yang talipon tadi...ape ye name kilang ni?? Saya da jumpa kilang POH KONG tuu..

Dia: Ok..adik masuk lorong tu....cari bangunan ke enam...ehh...sejap..(lagu ape ntah utk mengalihkan kaku beliau) haa...bangunan ke enam...sebelah SECOM...bangunan TOKAI.....

Aku: Ok2...da jumpaa....


TOKAI????hehehe...pertama kali aku mendengar, mmg agak lawak kat situ...hehehe...tape2...aku pun p parking motor dan nak masuk pejabat...sekali salah pintuu daa....hehehe...itu pintu belakang..aku pun maluu..aku trus g depan.. ahahahaa...aku masuk selepas bukak pintu..hahaha...erm, aku amek borang n isi borang tu..takkan nak tgk jek kot kan..nak tau tak???hahaha...aku datang da r mintak keje...aku tgk kerani yang bagi aku borang tu sibuk nak cari keje lain......hahhaa...aku cari kerja tempat die kerja..die cari kerja kat tempat lain..berbekalkan paper news street time..hehehe

Bilik temuduga sebelah jek..so, nampak r org yang kene temuduga..3,4 org gak r yang datang temuduga..nama aku dipanggil..soalan biase akan ditanyer...Latar belakang, pengalaman kerja...'ok, nanti kami akan tengok balik form kamu, kami akan hubungi kamu r ye?'..jawapan yang telah pun diduga...hehehe...aku menceraikan punggung dari kerusi kerana tidak boley lama...hahhaa..aku pun melangkahkan kaki keluar utk melangkah lebih jauh...

KRISS maroon di start dan memulakan perjalanan ke destinasi seterusnya...dimana???? Yaaa...di Bukit Puchong pula.. disana pula adalah 2nd interview atau temuduga kali kedua..aku pun memandu dengan pemanduan berhemat...lalalala... ehhhh...sampai daa???cepat tol aku bawak motorr....ok..aku sampai, masuk pintu pagarr...uncle tu pun angkat palang yang menghalang jalan ku..palang automatikk..hehehe

Aku: Uncle...mau tulis ape2 ke??

Uncle: Mari...tulis ini form..angkat pigi motor....

Aku: Oraittt....Ok..Tq uncle..

Uncle: ok3..
.

Melangkah gugup kali ni...gerangan nasib ku akan terjawab sebentar lagi...(kaki kanan melangkah berani..pintu terbuka sendirii.....apakah???hahaha...pintu automatik lerw...hehehe)

Aku: Saya azlie, temuduga untuk kali kedua..

Dia: Ok..duduk sebentar..

Aku: Terima kasih..


Tangan ku genggam erat..tangan kuuuu...bukan bersama tangan org lain..behave yeee....heehhehe...erm, terasa sejuk jek...sebab dok btol2 bawah ekon..patut lerw pun..huhuu...datang seorang lelaki cina...mari ikut saya ke bilik... aku suspennn...hahhaa...relaks sudaa..nak temuduga...so, duduk lerw berbincang...

Dia: Jawatan yang i tawarkan dulu bos kata tamau ambil orang lagi...tapi i bagi u jawatan QC...mau ka?

Aku: Boleh..saya ada pengalaman kerja utk QC semasa praktikal..

Dia: ok3...u boley buat ot?? kerja shift?? skarang belum ada shift..

Aku: boleh..saya tiada halangan utk itu...


Dia: Gaji ditawarkan ok?? Ada halangan utk datang kerja??

Aku: Saya setuju dengan gaji tu...saya bawak motor..tiada halangan...perjalan pun dalam 25minit dari rumaa..

Dia: bila boleh start kerja??

Aku: As soon as posibble..ikut encik..

Dia: Ok..u boleh start isnin ni? 20hb??

Aku: (Alhamdulillahhh...Yahhoooooooo....dalam hatii...hehehe =)) Boleh encik.... =)

Dia: Ok..Pukui 8.30am, datang kerja...

Lepas dari temuduga tu, aku dibawak jalan kawasan kilang, tgk mesin yang terlibat...berkenalan ngan kawan2 yang bekerja satu department....selepas itu aku pun bersalam dengan lelaki cina tersebut...beliau ucap tahniah dan jumpa hari isnin ini....hehehhee

Aku keluar dari kilang tersebut dengan kuntuman senyuman...tak sabar ingin pulang kerumah untuk memberi khabar gembira kepada ayahanda dan bonda..hehehe..sesampainya dirumah,

Aku: Assalamualaikum..(aku terus pergi kedapur...ayah dan emak ad disana)

Mak dan Ayah: Wa'alaikumsalam....Camne temuduga??

Aku: Alhamdulillahh....lie dapat kerja kat Puchong...sebagai QC Technician..=)

Mak dan Ayah: Alhamdulillah....=)

Aku: Syukur sangat dapat kerja....LIE DAPAT KERJA DI HARI LAHIR AYAHHHH....=)

Mak dan Ayah: =)

Ayah: Aii....mak tak buat ape2 pun??hehehhee

Selepas memberi khabar kepada ayah dan bonda, aku berkongsi bersama yang tersayang dan adik2 tersayang....=) Hari ini sangat ISTIMEWA kerana dihari aku mendapat kerja adalah HARI LAHIR AYAHANDA KU YANG KE-57....

Dikesempatan ini juga aku nak UCAPKAN SELAMAT ULANG TAHUN AYAH YANG KE-57...SEMOGA PANJANG UMUR, DIMURAHKAN REZEKI, DIBERI KESIHATAN YANG BAIK, KELANCARAN DUNIA AKHIRAT...

LIE SAYANG AYAH!!! =)

9 comments:

  1. eh lupe..happy birthday kt ayahanda ko tao.. moga pjg umur n murah rezeki..jaga ayahanda ko tu elok2..

    ReplyDelete
  2. taniah abang acai!
    keja elok2 ye nnt.. :)

    ReplyDelete
  3. Doryn Doralin > thanx tau...susah2 jek..hehhee

    Nad > Thanx nad...abg keje elok2...hehhee

    Eita > Thanx yaa Incik Abu...=)

    ReplyDelete
  4. encik azlie - ouh blog anda begitu kachak seperti anda. haha.. wah da dapat kerja... bagus2.. carik duit cepat2 kawin. ngahaha

    ReplyDelete
  5. encik aman...terima kasih yaa....hehehe...kawin ye? anda dulu r..aku jadi pengepit...bukan pengapit..hheee

    ReplyDelete
  6. Syukur Alhamdu lillah...
    Semoga di awal MUHARRAM ni dapat ko mulakan langkah kanan =) Insyallah

    ReplyDelete
  7. tam> i.allah tam...mudah2an dipermudah jalan yang berliku....=)

    ReplyDelete