Thursday, December 16, 2010

Satu Malaysia

16/12/2010 _ 10 Muharam 1432





Tengah syok bawak kete tadi, mmg besh r dengar radio kan..da r sorang2.. kalau berdua, radio pun tak dengar daa..dok sronok borak jek kan..hehehe.. hujan turun membasahi bumi...kabus sedikit mengganggu pandangan..tapi tidak lama kemudian hujan pun kembali renyai dan berhenti..

Nak dijadikan ceritanya, terdengar lerw iklan yang 1 Malaysia ni...tertarik juga dengan iklan tersebut..tak semena, aku pun menyanyi...

'Merah membara semangat waja..putih mu bersih budi pekerti..kuning berdaulat payung negara..biru perpaduan kami semua..'

'Satu Malaysia jadi pegangan..Rukun negara teras panduan..Satu Malaysia benteng negara..Rakyat Malaysia taat setia'

Ikuti perbualan bersama saya dan rakan2 saya.....=)


Azlie: Kenapalah aku bosan nii!!!wat itu salah..wat ini salahh....

Acai: Mana lu tau itu salah??

Azlie: Sebab ia tak betul r...mesti r salahh...huhauhauaaa (gelak terbahak2)

Acai: Aiyaa...lu suka itu macam...wa kena beb...hehhehee

Azlie: Aku saja ngusek ko jek acai...ehh..mana Satya??

Acai: Lu bukan tatao itu satya...mesti tandas juga maa...

Azlie: Hadoiii...spoil at the jem btol lerw....



***15 minit berlalu...


Satya: Ayoo...Azlie sama Acai...sowie sama saya...perut ada sikit sakit..semalam ada makan itu maruku..huhhu

Azlie & Acai: hahhahhahahaa.....

Azlie: dah3..ko simpan sakit perut ko ye Satya..Arini jumaat..ad pasar..jommm...Haaa..acai, ko jangan nak bagi alasan pula minggu ni...

Acai: Haiyaa...lu macam tao ja gua mau lari...hhehehe

Satya: Marilah ikut kami Acai...takpa..saya belanja sama kamu..ok?

Azlie: Die jek??? Aku?? tak mau??

Satya: Ayoyo..sekali lar saya blanjaa...


***sampai dipasarr...


Azlie: Puyu mayam..sedapp gilerrr....aku nak beli Rm3...

Acai: Nasi lemak tuu...mmg fav gua loo..makan angkat dua..mesti menjilat jari nii..hehhe

Satya: Ayoyo...kamu orang ja sudaa beli..teman saya pula...sikijap jaa...

Acai: Lu mau beli apa?

Satya: Siikijap larr...itu Yong Tao Fu laa...apa lagi apek uii....

Azlie: dah3..kita tunggu si Satya..
.



***Selepas makan.....

Acai: Haiyaaa....manyak kenyang larr ini perut..sampai nak jalan pun manyak susah larr...

Azlie: Hehehhe...kau ni acai, kalau da makan, mmg tak ingat dunia..tu yang badan macam tong dram...hahhaa

Satya: Hahahaha....sudahlah Azlie mengusek si Acai ni....saya pun manyak kenyang..hati pun manyak senang...hehehe

Azlie: Hari pun da lewat ni kawan2...jom r kite balik...esok kita jumpe lagi ye...byee..

Acai & Satya: Byee..






Rentetan dari perbualan tu..korang sendiri pun pasti akan mengalami pengalaman serupa kan???elehh...malu nak mengaku konon...Pengalaman sebegitu tersangat lerw mahal..tidak boley dijual beli dengan wang ringgit tau..

Mesej yang ingin disampaikan kat perbualan tu...tak kira apa jua agama, bangsa, warna kulit mahupun dialek, kita ni serumpun...Tidak ada perbezaan jika berada dalam kelompok masyarakat...

Melayu, Cina, India, Kadazan, Bajau...Semua dalam Serumpun...Satu Malaysia..

Jangan lerw ad permusuhan kaum...Kaum ni tak puas hati dengan kaum tu... Kita berada satu masyarakat..berbincang lebih baik dari pertumpahan darah.

Negara MALAYSIA adalah salah satu negara yang dipuji DUNIA kerana keamanan, tidak ada peperangan..Jangan kerana NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA... Bersyukurlah diatas keamanan yang telah dikurniakan kepada MALAYSIA...

MALAYSIA KU BUMI BERTUAH...=)

 1MALAYSIA
RAKYAT DIDAHULUKAN
PENCAPAIAN DIUTAMAKAN =)

3 comments:

  1. nice la wehh.. hahahahaha.. taleh blah guna name sendiri..;p

    ReplyDelete
  2. hahaha...klakar je, mcm doremi pla..hehe
    satu suara, satu hati, satu malaysia! :D

    ReplyDelete
  3. fa> hhehee...lebih dekat ngan pembaca...besh...hehhee

    Na> hehehe...doremi lerw tu..baru 1 suara 1 hati 1 malaysia...hehehe

    ReplyDelete